Հարցազրույց
Համընդհանուր ներառական կրթությունը որպես օգնությո՞ւն, թե՞…
Կրթության առանձնահատուկ պայմանների կարիք ունեցող (ԿԱՊԿՈՒ) երեխաների հարցը` չնայած գլոբալ զարգացմանը, շարունակում է մնալ արդիական։ Կրթական համակարգը համընդհանուր դարձնելուց հետո, մի շարք խնդիրներ են առաջացել։ Դրանց առաջացման և լուծման մասին խոսել ենք Հրազդանի Անանիա Շիրակացու անվան թիվ 6-րդ հիմնական դպրոցի հատուկ հոգեբան Անի Թադևոսյանի հետ։
- Ըստ իս, դա պայմանավորված է մեր հասարակության կարծրատիպային մտածելակերպով, քանի որ մենք այդքան էլ դեռ եփված չենք, որ խնդրով երեխաներին չփորձեք տարանջատել, բայց դա այդքան էլ այդպես չէ։ Անկախ ամեն ինչից, կրթական ոլորտի ցանկացած բնագավառում, ոչ միայն հոգեբանի աշխատանքի մեջ, կա մի աստիճան այդ երեխաներին ուշադրության առումով բարձր դասելը, իրենց «պուպուշ» են անում, զգացնել են տալիս, որ ամեն դեպքում նա խնդրով է՝ մի քիչ մեղմ վերաբերվեք։ Դա բացասական կողմ է, որը գալիս է նրանից, որ մեր հասարակությունը չի կարողանում դեռ մարսել այդ մարդկանց որպես սովորական անհատներ։ Ամեն դեպքում այդ պիտակավորվումը կա։ Որպես դրական կողմ էլ կարող եմ ասել, որ ճիշտ է, հիմա մեր ուսուցիչների մեծամասնությունը հին սերնդից է, բայց սերնդափոխություն է տեղի ունենում՝ դպրոցներում ավելի թարմ, ավելի երիտասարդ սերունդ է սկսում դասավանդել, և այդ կարծրատիպերը աստիճանաբար կոտրվում են։
- Վերջին շրջանում մի դեպքի ականատես եղանք, թե ինչպես է ԿԱՊԿՈՒ երեխան ագրեսիվ վերաբերումումք ցուցաբերում այլ աշակերտների նկատմամբ՝ հարվածում է, նեղացնում, իրերը վերցնում…. Արդյո՞ք այդ ամենը հաշվի չէր առնվել նման գաղափար առաջ բերելիս։
- Մտածում եմ, որ ինչ որ տեղ հաշվի է առնվել, բայց թե որքանով է դա առողջ եղել, որքանով է ուսումնասիրվել հմուտ մասնագետի կողմից, և որքանով են հաշվի առել սպասվող ռիսկերը չեմ կարող ասել, որովհետև շատ ժամանակ որոշում են կայացնում մարդիկ ովքեր բնագավառից հեռու են։ Բայց դա առաջին ազդակը պետք է լիներ, որ հաշվի առնեին ծրագիրը իրագործելիս։ Իրականում այստեղ աշխատանքը շատ լայնածավալ է։ Ինչ վերաբերում է ագրեսիային, այն երկկողմանի բնույթ է կրում։ Դա գալիս է նրանից, թե ինչու՞ է մյուսների մոտ ստացվում, իր մոտ չէ, ինչու՞ այն երեխան կարող է, նա՝ չէ։ Այս սինդրոմը կա երեխաների մեջ՝ թե ինչու են իրենց անընդհատ առանձնացնում, ինչու են դուրս հանում, որ իր հետ աշխատեն։ Կողքից կարող է այդպես չթվալ, որովհետև շատ հոգեբանական է, բայց այդ պահին իրենց մոտ պաշտպանական մեխանիզմ է գործում և երեխան սկսում է չթողնել տվյալ մասնագետին իր հետ աշխատել։ Դա արդեն բերում է ագրեսիվ վարքի, որը արդեն տարածում է ունենում իրեն շրջապատող երեխաների վրա։
- Շարունակելով նախորդ հարցը փաստեմ, որ Հրազդան քաղաքի ներառական կրթություն ունեցող դպրոցներից մի քանիսը, 2 տարվա ընթացքում 5-7 զանգ-բողոք են ստացել, որ ԿԱՊԿՈՒ երեխաները նեղացնում են այլ երեխաներին։ Ի՞նչ գործողություններ են արվում այս խնդրին լուծում տալու համար, որ չկրկնվի, քանի որ դա հոգեբանական տրավմայի պատճառ կարող է հանդիսանալ մյուս երեխաների համար։
- Դա երևի գալիս է ուսուցիչների ոչ մասնագիտական հմտություններից, քանի որ նոր է համակարգը, դեռ շատերը խամ են և չեն կարողանում վերահսկել ստեղծված իրավիճակը, այդ պատճառով էլ նման դեպքեր են լինում։ Իրականում, այս ոլորտում աշխատելու շատ տեղ կա, զանգ բողոքներն էլ գալիս են ինչպես խոսեցինք՝ երեխաների ագրեսիվ պահվածքից, մեծ մասամբ էլ ծնողների ոչ ճիշտ մտածելակերպից, որին աջակցող խմբերը փորձում են լուծում տալ։ Դպրոցի ներսում արվող աշխատանքները շատ արդյունավետ են, եթե մասնագետը մասնագետ լինի, այսինքն ներառվող երեխայի հոգեբանը ներառվող հոգեբան լինի, հատուկ մանկավարժը՝ հատուկ մանկավարժ, այլ ոչ թե ուղղակի պատկերացում կազմեն այդ մասին և գան աշխատելու։